Shakki on meistä jokaiselle varmasti varsin tuttu peli, jota jokainen meistä on varmasti myös vähintään kokeillut. Puinen shakkilauta fyysisin nappuloin on monille meistä nostalginen asia, joka muistuttaa mukavista pelikerroista niin ystävien kuin isovanhempienkin kanssa. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja verkkoshakki on nykyään entistä suositumpi tapa nauttia tästä vuosisatoja vanhasta strategiapelien kiistattomasta klassikosta. Etenkin viimeisten vuosien aikana useista syistä suosiotaan kovaan tahtiin nostanut verkkoshakki on kuitenkin huomattavasti vanhempi keksintö kuin monet osaisivat uskoakaan. Se ei nimittäin suinkaan ole tämän vuosituhannen keksintö, vaan juontaa juurensa pitkälle tietokoneverkkojen alkoaikojen aikohin. Paneutukaamme tähän mielenkiintoiseen tarinaan nyt hieman tarkemmin.
Verkkoshakin alkuajat ja Usenet
USENET News, joka tunnetaan Suomessa yleensä joko keskusteluryhmänä tai uutisryhmänä, ”Nyyssinä”, on Internetissä toimiva palsta keskusteluun sekä informaation vaihtoon. Kyseinen järjestelmä juontaa juurensa alun perin vuoteen 1979 saakka, jolloin UUCP-protokolla mahdollisti yhteyden Unix-pohjaisten tietokoneiden välillä, ensimmäisten yhteyksien ollessa yhdysvaltalaisten yliopistojen tietokoneiden välillä. Usenet mahdollistikin 1980-luvun puolenvälin tienoilla ensimmäisen shakkiryhmän syntymisen verkkoon. Tuolloin perustettu rec.games.chess tai rgc mahdollisti teknologian päälle ymmärtävien shakkiharrastajien välisen keskustelun kaikkialla tuolloisessa verkossa.
Internet Chess Server
Vuonna 1992 alkaa verkkoshakin todellinen historia, sillä tuolloin perustettiin ensimmäinen verkkoshakin pelaamisen mahdollistanut palvelu, Internet Chess Server. Palvelun muututtua maksulliseksi ja nimen vaihduttua Internet Chess Clubiksi vuonna 1995, päättivät aiemman ilmaispalvelun uskolliset fanit perustaa Free Internet Chess Serverin eli Fics:n.
Internetin kasvu
Pitkin 1990-lukua alkoivat verkkoon ilmestyä myös tutkimuslaitosten ulkopuoliset verkkosivut nopealla tahdilla internetin nopean kasvun myötä, yhä useamman päästessä käsiksi tähän globaaliin verkkoon. Tuolloin syntyivät myös monet 2000-luvun alussa suureen suosioon nousseista shakkisivustoista, jotka ovat kuitenkin sittemmin kaatuneet. Tämä aikakausi toi kuitenkin verkkoshakin mahdollisuudet täysin uudelle tasolle, mahdollistaen niin ystävien kanssa pelaamisen kuin kaikkialla maailmassa sijaitsevien pelaajien haastamisen.
Mikäli olet kiinnostunut livenä verkossa pelaamisesta, mutta haluat välissä pientä vaihtelua, tarjoaa live blacjack tähän varsin erinomaisen vaihtoehdon. Sen myötä pääset kokemaan autenttisen pelikokemuksen livelähetyksessä sekä viettämään sosiaalista hetkeä pelikumppaniesi sekä katsojien parissa.
Garry Kasparov ja KasparovChess
Monet vannoutuneet shakkiharrastajat tuntevat varmasti Garri Kasparovin, shakin suurmestarin, joka ei nykyäänkään pelkää näyttää taitojaan. Gasparov paitsi piti shakin maailmanmestaruutta vuodesta 1985 vuoteen 2000, hän oli samaan aikaan myös shakkiin liittyvän teknologian suuri edistäjä. Hän on paitsi pelannut useita shakkipelejä tietokoneita vastaan aina 1980-luvulta alkaen, myös toiminut vuosituhannen vaihteessa verkkoshakin suurena edistäjänä ja puolestapuhujana. Vuoden 2000 alussa Kasparov itse pyrki mukaan verkkoshakin bisnekseen IT-kuplan kuumimmassa vaiheessa. Tuolloin perustettu KasparovChess.com ei kuitenkaan kasvanut ikinä tuottoisaksi ja jouduttiin sulkemaan vuonna 2002. KasparovChess aloitti kuitenkin toimintansa uudestaan vuonna 2021, shakin suosion ollessa jälleen nousussa ja shakkisivustojen määrän kasvaessa kovaa tahtia.
Nykytilanne
Verkkoshakki on nykyään kovemmassa suosiossa kuin koskaan aiemmin. Tätä ovat edesauttaneet useat tekijät aina eräästä Netflix-sarjasta yleiseen verkkopelien suosion nousuun. Shakin harrastajat ovat kuitenkin päässeet nauttimaan tästä nousseesta suosiosta yhä useamman nuoren kiinnostuessa shakista jälleen hiljaisempien vuosien jälkeen. Verkkoshakki on tarjonnut nuorille myös mahdollisuuden pelata livenä kavereitaan vastaan sekä haastaa ihmisiä kaikkialta maailmasta. Perinteiseen tietokonetta vastaan pelattavaan shakkiin verrattuna tämä on tuonut myös entistä suuremman sosiaalisen puolen shakin peluuseen. Se on auttanut shakista kiinnostuneita ihmisiä löytämään pelikumppaneita sekä yhdistänyt shakinpelaajia yhä suuremmaksi ja tiiviimmäksi globaaliksi yhteisöksi.