Nettishakki parantaa loogista päättelykykyä

Kasino-korttipeli tarjoaa shakin peluuseen vaihtelua

Shakki on yksi parhaista peleistä loogisen päättelykyvyn mittaamisessa. Yleensä myös shakkitaidot korreloituvat suoraan älykkyysosamäärään. Tästä kertoo tutkimus, jossa kolmikko analyytikkoja kävi läpi yli 24 000 peliä 125 vuoden ajalta.

Lopputuloksena tutkijat tekivät johtopäätöksen, että ihmisaivot ovat saavuttaneet kognitiivisen huippunsa 35-vuotiaana. Kognitiivisilla kyvyillä tarkoitetaan muistamista, oppimista, tarkkaavaisuutta, luovuutta sekä ongelmanratkaisukykyä, jota shakki pelaajaltaan edellyttää.

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin pelaajien tekemiä siirtoja tietokoneen parhaaseen siirtoon ja verrattiin niitä keskenään. Tässä tutkimuksessa havaittiin myös, että shakkitaidot kehittyvät erityisen nopeasti alle 20-vuotiaana, jonka jälkeen kehitys hidastuu.

Shakki on lajina muuttunut

Ennen teknologian kehitystä shakin kehittyminen on lähes olematonta, koska pelien ja siirtojen analysointi tehtiin aina ihmisvoimin.

Nykyään ihmiset pystyvät hyödyntämään koneoppimista, joka käy sekunneissa läpi kaikki siirrot, joita ihmiset ovat voineet tehdä vuosisatojen aikana. Tämä on tuonut paljon uusia kulmia koko lajiin, sillä se on opettanut ihmisille uusia ideoita, tyylejä ja tapoja pelata sekä analysoida peliä.

Itse asiassa vuonna 1997 shakkimestari Garry Kasparov hävisi ensimmäistä kertaa IBM:n supertietokoneelle.

Nettishakkia voi pelata kavereiden kanssa

Netistä löytyy tolkuton määrä erilaisia sivustoja, joissa voi pelata shakkia kavereiden kanssa. Toisistaan mitan ottaminen shakin muodossa on parhaimmillaan erittäin hauskaa ja kehittävää.

Monilla sivustoilla on kehitetty jopa oma ”ranking-järjestelmä”. Tässä järjestelmässä saa pisteitä pelien voittamisesta ja vastaavasti menettää häviämisestä. Järjestelmä myös pyrkii löytämään kilpailijoille samat ranking-pisteet, jolloin peli on reilu ja tasainen.

Toki shakkia voi pelata myös yksin tietokonetta vastaan, mutta toisinaan saattaa olla kivampaa pelata muita älykkyyttä parantavia pelejä, kuten vaikka pasianssi yksinpeliä ja asettaa vain useamman kortin jaettavaksi kerralla.

Suomen shakkiliiton mukaan yhä nuoremmat pelaajat pitävät shakista. Monet alun perin pelkäsivät, että tietotekniikka ja uudet tietokonepelit vähentäisivät shakin kysyntää. Pelko kuitenkin osoittautui turhaksi, sillä teknologian kehitys on jopa kasvattanut shakin suosiota.

Shakista lyhyesti

Shakki eli šakki on strateginen lautapeli tai nykyään nettipeli, jossa kaksi pelaajaa siirtää omia pelinappuloitaan vuorotellen 8 x 8 ruudun kokoisella mustavalkoisella laudalla.

Molemmilla pelaajilla on 16 pelinappulaa, jotka muodostavat oman sotajoukon. Jokaisella erilaisella pelinappulalla on omat liikeratansa, joiden avulla on tarkoitus ”tuhota” vihollinen, syömällä hänen tärkein pelinappulansa kuningas.

Tavallisesti yksi shakkipeli kestää muutaman minuutin, mutta parhaimmillaan se voi viedä jopa useita päiviä tai kuukausia, jos kyseessä on kirjeshakki.

Suomessa shakilla on oma aktiivinen kannattajakuntansa. Verkossa pelaajia on kymmeniä tuhansia, mutta varsinaisen lautapelin parissa häärää vain 1500 aktiivisen pelaajan yhteisö.

Maailmalla on arvioitu olevan noin 7,5 miljoona ihmistä, jotka kuuluvat johonkin kansalliseen shakkijärjestöön. Peräti yli 605 miljoonan ihmisen on arvioitu osaavan pelata shakkia.

Hauskoja faktoja

Shakki on laskettu urheilulajiksi jo vuodesta 1983, vaikka sitä ei varsinaisesti mielletä fyysiseksi urheilulajiksi. Tutkimusten mukaan shakki voi kuitenkin nostaa sykettä yhtä paljon, kuin fyysinen urheilu.

Tämä johtuu siitä, että pelin aikana aivot käyttävät runsaasti energiaa. Siksi peli vaatii hyvää keskittymiskykyä ja kyvyn pysyä rauhallisena pelin mennessä tiukaksi.