Shakki on lautapeli, jossa kaksi pelaajaa pelaa toisiaan strategisesti vastaan pelilaudalla. Pelilauta on 8 x 8 ruudun kokoinen ja siihen kuuluvat mustat ja valkoiset nappulat ovat takuulla monelle tuttu näky, vaikkei shakkia olisi koskaan harrastanutkaan. Moni on kuullut pelistä ja usea on todistanut sen pelaamistakin, mutta tarkemmat säännöt voivat olla monelle hieman hämärän peitossa.
Shakki on viihdyttävä peli ja se haastaa sopivasti pelaajien aivoja. Sen perussäännöt ovat melko helpot, vaikka ne voivat vaikuttaa aloittelevalle pelaajalle aluksi hieman monimutkaisilta. Pelikokonaisuutta kannattaakin purkaa pienemmiksi paloiksi, jotta sen vaiheisiin pääsee paremmin kiinni.
Pelinappuloiden paikoilleen asettaminen
Pelilauta asetetaan alussa niin, että valkoiset kulmat sijaitsevat molempien pelaajien näkökulmasta oikeassa alareunassa. Kummallakin pelaajalla on omat shakkinappulansa ja ne asetetaan aina laudalla saman järjestyksen mukaisesti.
Shakin pelinappuloiden sotilaat seisovat pelaajan puolelta katsoen toisella rivillä ja tornit pystytetään laudan kulmiin. Tornien vieressä odottavat ratsut ja niiden vieressä puolestaan seisovat lähetit. Kuningatar ottaa oman paikkansa lähetin viereen ja musta kuningatar asetetaan tummaan ruutuun, kun taas valkoinen puolestaan vaaleaan ruutuun. Kuningattaren vierelle jäävään ruutuun astuu kuningasnappula.
Shakkinappuloiden siirtäminen ja liikuttaminen
Shakki sisältää kuusi eri nappulatyyliä ja ne liikkuvat jokainen omalla tavallaan. Ne eivät voi liikkua toistensa läpi, eivät niitä voi siirtää ruutuun, jossa seisoo jo samanvärinen nappula. Ratsu on tässä tapauksessa poikkeus, koska sillä on lupa hypätä muiden nappuloiden yli.
Shakkinappulaa voi kuitenkin siirtää vastapuolen pelaajan varaamaan ruutuun, jolloin pelaajan nappula lyödään, eli poistetaan pelilaudalta. Tavoitteena tyypillisesti on, että nappuloita siirretään ruutuihin, joista niillä pystyy lyömään vastustajan nappuloita tai puolustaa omia nappuloitaan. Siirroilla pyritään myös hallitsemaan pelin kannalta tärkeitä ruutuja.
Shakkinappuloiden roolit
Eri shakkinappuloilla on eri roolinsa. Kuningasnappula on pelin tärkein, mutta heikoin nappula ja se voi siirtyä yhden askeleen kerrallaan ylös, alas, oikealle, vasemmalle tai vinottain. Sitä ei voi siirtää ruutuun, jossa se tulisi poistetuksi välittömästi. Shakin nimi on peräisin tilanteesta, kun kuninkaan asema vaarantuu vastustajan toimesta ja vaikka sillä on arvovaltainen asema pelissä, on se nappulana melko heikko.
Kuningattarella on puolestaan erilainen rooli, koska se on pelin voimakkain nappula. Kuningatar voi siirtyä suoraviivaisesti mihin tahansa suuntaan ja siirtoa voi tehdä niin pitkään kuin mahdollista ennen kuin se törmää pelaajan toiseen omaan nappulaan.
Tornia voi puolestaan siirtää niin pitkälle kuin mahdollista, mutta se pystyy siirtymään ainoastaan suoraan ylös, alas, oikealle tai vasemmalle. Torneja käytetään usein muiden nappuloiden suojaamiseen ja keskinäiseen yhteistyöhön.
Lähettiä voi myös siirtää mahdollisuuksien mukaan, mutta siirtoja voi tehdä ainoastaan vinottain. Lähetit täydentävät loistavasti toisiaan, koska toinen läheteistä liikkuu aina vaaleilla ja toinen kävelee tummilla ruuduilla.
Ratsujen ja sotilaiden omat kuviot
Ratsut ovat toisenlaisia shakin pelilaudan liikkumisen kannalta ja niitä voi liikuttaa L-kirjaimen mukaisesti. Tämä etenee käytännössä niin, että ne liikkuvat ensin kaksi ruutua yhteen suuntaan, minkä jälkeen ne tekevät suorakulmanmuotoisen käännöksen viereiseen ruutuun. Ratsu on myös ainoa pelinappula, joka voi hypätä muiden pelinappuloiden yli.
Sotilaat omaavat myös omat erikoisuutensa, koska ne pystyvät siirtymään ja poistamaan eri tavoin nappuloita. Sotilasta voi siirtää eteenpäin, mutta se pystyy lyömään vinottain muita nappuloita pois pelistä. Sotilasta voi siirtää ensimmäisellä siirrolla kahden ruudun verran eteenpäin, minkä jälkeen ne voivat siirtyä yhden ruudun kerrallaan. Vastapuolen nappulan poistaminen tapahtuu vain ruudussa, joka on vinottain lyövän nappulan edessä. Sotilas ei koskaan pysty liikkumaan tai lyömään taaksepäin ja jos nappula seisoo sotilaan edessä, ei se pysty liikkumaan kyseisen nappulan ohi, muttei myöskään lyömään sitä pois pelistä.
Shakin erityissäännöllä lisähaastetta
Shakissa on myös muutamia erityissääntöjä, joihin pelaajan kannattaa tutustua perussääntöjen jälkeen. Erityissäännöillä pyritään lisäämään shakin kiinnostavuutta ja niillä halutaan kehittää peliä hauskemmaksi ja viihdyttävämmäksi.
Yksi erityissääntö liittyy sotilaaseen, jota voi korottaa. Korottaminen tapahtuu silloin, kun sotilas on saavuttanut vastapelaajan päädyn. Tällöin se voi muuttua miksi tahansa muuksi pelaajan shakkinappulaksi, mikä tarkoittaa sen korottamista upseeriksi. Kun sotilas muuttuu upseeriksi, korvataan se pelinappulaksi, joka useimmiten muuttuu kuningattareksi. Sotilas ei voi kuitenkaan koskaan saavuttaa kuninkaan paikkaa.
Shakin erityissääntöjen ohessa, pelissä puhutaan myös ohestalyönnistä, joka liittyy niin ikään sotilaaseen. Jos sotilas liikkuu kaksi ruutua eteenpäin sen ensimmäisessä siirrossa ja päätyy rinnakkain vastustajan sotilaan kanssa, voi vastustajan sotilas lyödä tämän sotilaan ohittaessa. Vastapuolen sotilas siirtyy tyhjään ruutuun, jonka ohestalyödyn sotilas on juuri ylittänyt. Ohestalyönti on mahdollista tehdä vain seuraavalla siirrolla, jonka jälkeen tilaisuutta ei enää anneta.
Linnoitus on shakin kolmas erityissääntö, jonka siirrossa pystyy tekemään yhden vuoron aikana kaksi olennaista asiaa. Kuninkaan voi siirtää turvaan ja toinen torneista voi poistaa pelilaudan nurkasta paremmin mukaan. Tätä sanotaan lyhyeksi linnoitukseksi ja se on pitkä linnoitus silloin, kun siirto tehdään kuningattarelle.
Shakkipelin ratkaiseminen
Shakkipeli päättyy joko shakkimattiin tai tasapeliin. Pelin tavoitteena on saada shakkimatti, jolloin pelaaja voittaa pelin. Kuningas on shakkimatissa silloin, kun sillä ei ole ulospääsyä ja sitä ei voi siirtää mihinkään suuntaan ilman vastustajan lyöntiä seuraavalla siirrolla.
Jos kuningasta ei pysty pelastamaan millään tavalla, on se shakkimatissa, jolloin peli päättyy. Kun kuningas on matitettu, ei sitä yleensä poisteta pelilaudalta, vaan peli todetaan ainoastaan päättyneeksi.